تقدیر معاون سازمان میراث فرهنگی کشور از فعالیت های انجمن چارسوق کویر

 در نشست مسؤولان سازمان ميراث‌فرهنگي کشور و تشکل‌هاي مردم نهاد

عصر روز یکشنبه اول خردادماه به همت تشکلهای مردم نهاد دوستدار میراث فرهنگی و به دعوت مسولان سازمان میراث فرهنگی کشور، نشستی دوستانه در محل کاخ موزه گلستان تهران برگزار گردید. در این نشست که نمایندگان تشکلهای دوستدار میراث فرهنگی از سراسر کشور حضور داشتند، مسولان سازمان میراث فرهنگی کشور از جمله مهندس علویان صدر، معاون سازمان به ارائه سخنان خود پیرامون رابطه سمن ها با سازمان میراث فرهنگی پرداختند.

در انتهای این نشست نیز جلسه پرسش و پاسخ نسبتاً پرحاشیه ای نیز بین نمایندگان تشکلها و مسولان سازمان برگزار گردید. هریک از نمایندگان تشکلها ضمن ارزیابی خود از مباحث مطرح شده در نشست، به طرح مسائل و مشکلات خود نیز پرداختند. رضا ملاحسینی دبیر انجمن چارسوق کویر نیز که به نمایندگی از تشکلهای دوستدار میراث فرهنگی استان یزد در این نشست حضور داشت به بیان دیدگاههای خود پیرامون موضوعات نشست پرداخت. وی با اشاره به سخنان ایراد شده، یکی از اساسی ترین چالشهای بین تشکلها و سازمان میراث فرهنگی را عدم توجه مدیران میانی و جزئی سازمان به دستورات مرکز و پیگیری نکردن آنها دانست. وی بیان داشت که به نظر می رسد تعامل میان مجموعه های غیردولتی و بخشهای دولتی در شهرهای کوچک تجربه ای بسیار گرانبها است که در ارائه و بازتاب آن به جامعه قصور می شود. وی همچنین توجه به بحث فرهنگسازی در حوزه میراث فرهنگی را از ضروریات امروز برشمرد و خواستار تعامل بیشتر سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش شد.

مهندس علویان صدر، معاونت سازمان میراث فرهنگی کشور نیز ضمن بیان اینکه از نزدیک با فعالیت های انجمن چارسوق کویر آشنایی دارد، همت و تلاش جوانان اردکانی را در حفظ و احیاء میراث فرهنگی این شهر با کمترین امکانات ستود و از حاضران خواست تا به پاس این فعالیت ها، تشویق نمایند. وی اضافه کرد که تنوع و نوع فعالیت های این انجمن به اندازه ای موثر بوده است که به واقع ایده برگزاری چنین نشست و همچنین تعامل با تشکلها را نیز پس از این آشنایی مورد تاکید قرار داده است. وی همچنین با تایید نظرات دبیر انجمن به ارائه توضیحاتی در این رابطه پرداخت.

 
اما اخباری از این نشست:

نشست مسئولان سازمان میراث فرهنگی و تشکلهای مردم نهاد که شب گذشته در کاخ گلستان برگزار شده بود با حاشیه هایی نیز همراه بود. در این برنامه معاون سازمان میراث فرهنگی به دفاع از رئیس پیشین خود بر آمد و خبرنگاران را مورد عتاب قرار داد. به گزارش خبرنگار مهر، معاون سازمان میراث فرهنگی مدعی است که عاقبت رئیس سازمان میراث فرهنگی به دلیل دفاع از میراث این شد که از دیوان عدالت اداری حکم انفصال از خدمت بگیرد. اما برخی گفته ها حاکی از آن است که تخلفات مالی این مقام مسئول برای اجرای این حکم بی تاثیر نبوده است. 

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود علویان صدر در حاشیه این نشست گفت: آقای بقایی بعد از اینکه نسبت به خروج یکی از آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی واکنش نشان داد، از سوی دیوان عدالت اداری حکم انفصال از خدمت گرفت. آیا این باید آخر و عاقبت کسی باشد که از میراث فرهنگی دفاع می کند؟

وی در پاسخ به خبرنگاران که گفتند پرونده های تخلف مالی آقای بقایی در حال انتشار است بیان کرد: این طور نیست. پرونده آقای بقایی به دلیل خروج یک اثر تاریخی ثبت شده در شیراز بوده است. در ادامه این نشست که خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی حضور داشتند پس از مطرح کردن سوالات خود مورد عتاب معاون میراث فرهنگی و مدیرکل ثبت و احیا قرار گرفتند. همچنین پس از خروج آنها از نشست علویان صدر به حضار گفت: ما تازه متوجه شدیم که مشکل ما با انجمن ها  چیست. مشکل حضور خبرنگاران است. اگر شما قبل از اینکه هر خبری را به خبرنگاران بدهید آن را با مسئولان سازمان در میان بگذارید بهتر و راحت تر نتیجه می گیرد.

در پاسخ به این گفته، یکی از فعالان میراث فرهنگی گفت: تا به حال چند بار این کار را امتحان کرده ایم ولی نتیجه نگرفتیم به عنوان مثال خبر تخریب یکی از تپه های تاریخی در کردستان را به اطلاع مسئولان رساندیم آنها هم از ما خواستند که این موضوع رسانه ای نشود. اما عاقبت روی این تپه برج ساختند! در این برنامه مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی در این برنامه اعلام کرد که به سازمانهای مردم نهاد مکانی برای فعالیت در نظر گرفته می شود تا فضایی برای برگزاری برنامه ها و جلساتشان داشته باشند.

اما انجمن های دوستدار میراث فرهنگی معتقد بودند که مشکل انجمن ها نداشتن فضای کار و یا ساختمان نیست بلکه اعتنا نکردن مسئولان میراث فرهنگی به هشدارهای آنها و درخواست آنان است.

به گزارش ميراث آريا(CHTN)، مديرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احيا ميراث معنوي وطبيعي کشور در نشست مسؤولان سازمان ميراث‌فرهنگي و تشکل‌هاي مردم نهاد که شب گذشته( 1 خردادماه) در کاخ گلستان برگزار شده بود، با بيان اين‌ مطلب از انجمن‌هاي دوستدار ميراث‌فرهنگي خواست براي توانمند سازي ميراث‌معنوي تلاش کنند.
«آتوسا مومني» با تاکيد بر اين مهم که حفاظت از اثر تاريخي با حفاظت از ميراث‌معنوي متفاوت است، اظهار داشت: ممکن است که انجمن‌هاي دوستدار ميراث‌فرهنگي به طور خاص نتوانند وارد حوزه‌هاي اجرايي شوند اما به طور قطع مي‌توانند براي توانمند‌سازي ميراث‌معنوي کشور تلاش کنند.
اين مقام مسؤول ادامه داد: ما به دنبال همراهي تشکل‌هاي مردم نهاد و استفاده از تلاش تخصصي آنها در حفظ و احيا ميراث تاريخي هستيم و براي برون‌سپاري بسياري از پروژه‌ها دست فعالان انجمن‌هاي دوستدار ميراث‌فرهنگي را مي‌فشاريم.

او با بيان اين‌که اميدواريم اين همدلي تحقق پيدا کند، گفت: ما انجمن‌ها مردم نهاد را همکار خود مي‌دانيم و علاقه‌منديم که در حوزه ثبت آثار تاريخي و طبيعي همراه ما باشند.


«مومني» خواستار مشارکت NGOها در تهيه پرونده‌هاي ثبتي شد و ادامه داد: اگر در اين حوزه‌ها تخصص لازم را نداريد از همکاران ما در سازمان ميراث‌فرهنگي ياري بگيريد.


مديرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احياء ميراث معنوي وطبيعي کشور تاکيد کرد: در اين جلسه اعلام مي‌کنم همه نوع کمک و همکاري بين سازمان ميراث فرهنگي به خصوص دفتر ثبت آثار و انجمن‌هاي ميراث‌‌فرهنگي وجود دارد و کارشناسان ثبت در استان‌ها نيز هر نوع کمکي که نمايندگان انجمن‌ها بخواهند ارائه خواهند داد.


او ادامه داد: سازمان‌هاي مردم نهاد در کشورهاي توسعه يافته جايگاه والايي دارند و به عنوان فعالان مدني در کشورها حضور پيدا مي‌کنند.

حسین کوچکیان فرد که به تازگی به عنوان مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی منصوب شده است یکشنبه شب در نشست مسئولان سازمان میراث فرهنگی و تشکلهای مردم نهاد که در کاخ گلستان برگزار شده بود بیان کرد: بنا داریم تا خانه تشکلهای مردم نهاد را مانند خانه احزاب برپا کنیم تا نمایندگان این تشکلها مکانی را برای فعالیتهای صنایع دستی، گردشگری، میراث فرهنگی و پژوهشی داشته باشند.

وی با بیان اینکه خانه تشکلها می تواند در جایی مانند فرهنگسراها و در مراکز استانها قرار داشته باشد گفت: پیشنهاد می کنیم که تشکلهای نیمه دولتی و موضوعی که ترکیبی از تشکل و دستگاههای اجرایی باشند، ایجاد شود. مانند انجمن دوستداران خانه تاریخی بروجردی یا حتی تشکلهایی با موضوعات شهری.

کوچکیان فرد تصریح کرد: فایده این تشکلها این است که برخی از افراد در خود علاقه ای به ایجاد یک تشکل را نمی بینند اما زمانی که متوجه می شوند سازمانی یک تشکل ایجاد کرده است بیشتر برای فعالیت ترغیب می شوند مانند نیروی جریان آب که تا چند سال پیش کسی تصور نمی کرد می شود از آن استفاده کرد.

مدیر اداره حمایت از تشکل های غیر دولتی سازمان میراث فرهنگی در ادامه این برنامه از آغاز فعالیت اتاق فکر واحد تشکل‌های مردم نهاد این سازمان خبر داد و گفت: تشکیل رسیدگی به پرونده تاسیس تشکلها که از وزارت کشور به سازمان میراث فرهنگی می آید به پروسه کوتاهتری نیاز دارد بنابراین تلاش کردیم تا درخواست تاسیس انجمن ها را در سازمان بررسی و تاییدیه و نظر نهایی آن را به وزارت کشور اعلام کنیم.

وی افزود: در دهه 70 انجمنهای مردمی در کشور شکل گرفت و در دهه 80 وقتی بازخورد فعالیت آنها بررسی شد متوجه شدیم که به حمایت دستگاههای مردم نهاد نیاز داریم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا